Kontakt
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne BALONIK

Kompetencje kluczowe

Kompetencja jest strukturą poznawczą, na którą składa się wiedza, umiejętności oraz postawa. Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę. Stanowią podstawowe, najważniejsze i najistotniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde dziecko.

 

Cele kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym (rozporządzenie MEN)

  • Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
  • Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, aby wiedziały, co jest dobre, a co złe.
  • Kształtowanie w dzieciach odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do znoszenia różnych niepowodzeń i porażek.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, niezbędnych w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi.
  • Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  • Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach  i grach sportowych.
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz  rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  • Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania  się poprzez muzykę, małe formy teatralne i sztuki plastyczne.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
  • Zapewnienie dzieciom szans na lepszą edukację poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także uczenie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne dla edukacji szkolnej.

 

Wyróżnia się 8 kompetencji kluczowych:

 

1. Porozumiewanie się w języku ojczystym.

 

Przykładowe działania przedszkola

Codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:

  • Słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak
    i zaproszonych gości;

  • wypowiedzi spontaniczne i kierowane;

  • ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka wierszy, ról;

  • odgrywanie scenek (drama, zabawy paluszkowe, tatr kukiełkowy, pacynki);

  • występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych;

  • uczestnictwo w konkursach;

  • wypowiadanie się dziecka na własny temat;

  • prowadzenie codziennych różnorodnych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych);

  • ćwiczenia grafomotoryki ręki jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, ciastolina, gazety, masa solna);

  • kreślenie szlaczków literopodobnych na różnorodnym podłożu, kreślenie liter po śladzie i samodzielnie;

  • kontakt z żywym słowem- nauczyciel, aktorzy (wg harmonogramu);

  • biblioteczki w każdej sali- codzienny kontakt z literaturą;

2. Porozumiewanie się w językach obcych.

 

Przykładowe działania przedszkola

W ramach realizacji zadań z tego obszaru dzieci uczestniczą w zajęciach języka angielskiego 2 x w tygodniu(grupa młodsza 20 minut, grupa starsza 30 minut).

Podczas zajęć przedszkolaki poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim (np. podają swoje imię, wiek, określają nastrój, liczą, nazywają kolory, części ciała, ubrania, podają nazwy zwierząt, części garderoby), śpiewają i tańczą do piosenek po angielsku.

Zajęcia to gry i zabawy ruchowe(grupowe, w parach), piosenki, historyjki obrazkowe, scenki dramowe.

 

3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne.

 

Przykładowe działania przedszkola

Kompetencje matematyczne:

  • Codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa;

  • przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu);

  • ćwiczenia, zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne.

Kompetencje naukowo-techniczne:

  • Codzienne działania m.in. obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych;

  • prowadzenie kalendarza pogody;

  • prowadzenie czasowych „ogródków” w salach;

  • zabawy mikroskopem, lupą itp.;

  • zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), plastyczne, przestrzenne.

4. Kompetencje informatyczne.

 

Przykładowe działania przedszkola

  • Wykorzystywanie narzędzi TIK (np. magnetofon, rzutnik, laptop, komputer, aparat cyfrowy, dyktafon, kamera, urządzenia sterowane dotykiem m.in. tablety) w różnych sytuacjach i przy różnych zadaniach;

  • wykorzystywanie Internetu – oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych, spektaklów teatralnych;

  • zabawy w kodowanie i dekodowanie;

  • zajęcia profilaktyczne- dziecko bezpieczne w sieci.

5. Umiejętność uczenia się.

 

Przykładowe działania przedszkola

  • Kompetencja ta jest kształtowana poprzez realizację wszystkich obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

  • podczas wszelkich zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z własnych działań prowadzonych w przedszkolu, uczą się konkretnych zachowań i reakcji;

  • dzieci wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł wiedzy (tradycyjnych i nowoczesnych) oraz do współpracy i współdziałania w zespole, grupie, ale też pracy indywidualnej;

  • stosowanie wzmocnień pozytywnych;

  • praca w grupach mieszanych wiekowo- uczenie się od siebie, praca zespołowa.

6. Kompetencje społeczne i obywatelskie.

 

Przykładowe działania przedszkola

Realizacja tych treści odbywa się nieustannie, podczas wszystkich sytuacji, z jakimi stykamy się w przedszkolnej rzeczywistości, a ich celem jest wykształcenie u dzieci postaw społecznie pożądanych:

  • Budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju;

  • stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość, bezkonfliktowość, tolerancja, przy jednoczesnym eliminowaniu postaw społecznie niepożądanych;

  • służą temu tworzone w grupach kodeksy zachowania, nauka patriotyzmu (przez obchody m.in. Dnia Niepodległości, Dnia Flagi);

  • spacery, wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznej (sklep, zakład fryzjerski, biblioteka, apteka, poczta itp.);

  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak) i z rodzicami, którzy prezentują swoje zawody;

  • realizacja programów edukacyjnych, profilaktycznych, ekologicznych itp.

7. Inicjatywność i przedsiębiorczość.

 

Przykładowe działania przedszkola

  • Każdorazowo stwarzane są okazje pozwalające dzieciom samodzielnie doświadczać, eksperymentować, eksplorować (np. robienie sałatek, pieczenie, malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, układanie klocków, zabawy w piaskownicy);

  • codzienne zabawy na placu zabaw, w kącikach zainteresowań;

  • zabawy doświadczalne i eksperymentalne;

  • granie w gry zespołowe typu, np. „chińczyk”, warcaby, domino, memory itp.

  • warsztaty plastyczne, sportowe, kulinarne;

  • współpraca podczas stawiania im zadań do wykonania w parach, grupach czy zespołach, co pozwala im działać i poczuć odpowiedzialność za ostateczny efekt swoich działań;

  • wycieczki (piesze i autokarowe).

8. Świadomość i ekspresja kulturalna.

 

Przykładowe działania przedszkola

  • Codzienne malowanie (w tym nietypowymi technikami, np. malowanie gąbkami), rysowanie, śpiewanie, taniec;

  • wystawy prac dzieci (sala, szatnia, strona internetowa);

  • udział w różnych uroczystościach- jako mali aktorzy (pasowanie na przedszkolaka, Święto Niepodległości, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, pożegnanie przedszkola);

  • udział w konkursach (muzyczne, plastyczne, recytatorskie), przeglądach, występach.