Kompetencje kluczowe
Kompetencja jest strukturą poznawczą, na którą składa się wiedza, umiejętności oraz postawa. Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę. Stanowią podstawowe, najważniejsze i najistotniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde dziecko.
Cele kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym (rozporządzenie MEN)
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, aby wiedziały, co jest dobre, a co złe.
- Kształtowanie w dzieciach odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do znoszenia różnych niepowodzeń i porażek.
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, niezbędnych w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne i sztuki plastyczne.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
- Zapewnienie dzieciom szans na lepszą edukację poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także uczenie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne dla edukacji szkolnej.
Wyróżnia się 8 kompetencji kluczowych:
1. Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Przykładowe działania przedszkola
Codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:
-
Słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak
i zaproszonych gości; -
wypowiedzi spontaniczne i kierowane;
-
ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka wierszy, ról;
-
odgrywanie scenek (drama, zabawy paluszkowe, tatr kukiełkowy, pacynki);
-
występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych;
-
uczestnictwo w konkursach;
-
wypowiadanie się dziecka na własny temat;
-
prowadzenie codziennych różnorodnych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych);
-
ćwiczenia grafomotoryki ręki jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, ciastolina, gazety, masa solna);
-
kreślenie szlaczków literopodobnych na różnorodnym podłożu, kreślenie liter po śladzie i samodzielnie;
-
kontakt z żywym słowem- nauczyciel, aktorzy (wg harmonogramu);
-
biblioteczki w każdej sali- codzienny kontakt z literaturą;
2. Porozumiewanie się w językach obcych.
Przykładowe działania przedszkola
W ramach realizacji zadań z tego obszaru dzieci uczestniczą w zajęciach języka angielskiego 2 x w tygodniu(grupa młodsza 20 minut, grupa starsza 30 minut).
Podczas zajęć przedszkolaki poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim (np. podają swoje imię, wiek, określają nastrój, liczą, nazywają kolory, części ciała, ubrania, podają nazwy zwierząt, części garderoby), śpiewają i tańczą do piosenek po angielsku.
Zajęcia to gry i zabawy ruchowe(grupowe, w parach), piosenki, historyjki obrazkowe, scenki dramowe.
3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne.
Przykładowe działania przedszkola
Kompetencje matematyczne:
-
Codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa;
-
przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu);
-
ćwiczenia, zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne.
Kompetencje naukowo-techniczne:
-
Codzienne działania m.in. obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych;
-
prowadzenie kalendarza pogody;
-
prowadzenie czasowych „ogródków” w salach;
-
zabawy mikroskopem, lupą itp.;
-
zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), plastyczne, przestrzenne.
4. Kompetencje informatyczne.
Przykładowe działania przedszkola
-
Wykorzystywanie narzędzi TIK (np. magnetofon, rzutnik, laptop, komputer, aparat cyfrowy, dyktafon, kamera, urządzenia sterowane dotykiem m.in. tablety) w różnych sytuacjach i przy różnych zadaniach;
-
wykorzystywanie Internetu – oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych, spektaklów teatralnych;
-
zabawy w kodowanie i dekodowanie;
-
zajęcia profilaktyczne- dziecko bezpieczne w sieci.
5. Umiejętność uczenia się.
Przykładowe działania przedszkola
-
Kompetencja ta jest kształtowana poprzez realizację wszystkich obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
-
podczas wszelkich zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z własnych działań prowadzonych w przedszkolu, uczą się konkretnych zachowań i reakcji;
-
dzieci wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł wiedzy (tradycyjnych i nowoczesnych) oraz do współpracy i współdziałania w zespole, grupie, ale też pracy indywidualnej;
-
stosowanie wzmocnień pozytywnych;
-
praca w grupach mieszanych wiekowo- uczenie się od siebie, praca zespołowa.
6. Kompetencje społeczne i obywatelskie.
Przykładowe działania przedszkola
Realizacja tych treści odbywa się nieustannie, podczas wszystkich sytuacji, z jakimi stykamy się w przedszkolnej rzeczywistości, a ich celem jest wykształcenie u dzieci postaw społecznie pożądanych:
-
Budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju;
-
stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość, bezkonfliktowość, tolerancja, przy jednoczesnym eliminowaniu postaw społecznie niepożądanych;
-
służą temu tworzone w grupach kodeksy zachowania, nauka patriotyzmu (przez obchody m.in. Dnia Niepodległości, Dnia Flagi);
-
spacery, wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznej (sklep, zakład fryzjerski, biblioteka, apteka, poczta itp.);
-
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak) i z rodzicami, którzy prezentują swoje zawody;
-
realizacja programów edukacyjnych, profilaktycznych, ekologicznych itp.
7. Inicjatywność i przedsiębiorczość.
Przykładowe działania przedszkola
-
Każdorazowo stwarzane są okazje pozwalające dzieciom samodzielnie doświadczać, eksperymentować, eksplorować (np. robienie sałatek, pieczenie, malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, układanie klocków, zabawy w piaskownicy);
-
codzienne zabawy na placu zabaw, w kącikach zainteresowań;
-
zabawy doświadczalne i eksperymentalne;
-
granie w gry zespołowe typu, np. „chińczyk”, warcaby, domino, memory itp.
-
warsztaty plastyczne, sportowe, kulinarne;
-
współpraca podczas stawiania im zadań do wykonania w parach, grupach czy zespołach, co pozwala im działać i poczuć odpowiedzialność za ostateczny efekt swoich działań;
-
wycieczki (piesze i autokarowe).
8. Świadomość i ekspresja kulturalna.
Przykładowe działania przedszkola
-
Codzienne malowanie (w tym nietypowymi technikami, np. malowanie gąbkami), rysowanie, śpiewanie, taniec;
-
wystawy prac dzieci (sala, szatnia, strona internetowa);
-
udział w różnych uroczystościach- jako mali aktorzy (pasowanie na przedszkolaka, Święto Niepodległości, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, pożegnanie przedszkola);
-
udział w konkursach (muzyczne, plastyczne, recytatorskie), przeglądach, występach.